22 Ağustos 2010 Pazar

One münüts mü?


Türkiye ile İsrail arasındaki ilişkiler, Mavi Marmara baskınının ardından gerildikçe gerildi. Hatta neredeyse koptu. Türkiye İsrail'in eğitim uçuşlarını Anadolu Kartalı Hava Sahası'nda gerçekleştirmesine yönelik uygulamayı iptal etmesinin hemen ardından, bu ülkeye ait askeri uçakların Türkiye üzerinden geçmesini de yasakladı.

Ancak bunların tümü acaba Mavi Marmara Krizine mi dayanıyor? Yoksa daha eskiye mi? Türkiye'de resmi görüş krizin Mavi Marmara baskınından kaynaklandığı yönünde. Ancak İsrail tarafı pek de böyle düşünmüyor. Bunun için işin doğası gereği İsrail Başbakanı Netenyahu'nun Yunan basınına verdiği mülakatta ne dediğine de bakmak gerekiyor:

"Türkiye ile ilişkilerimizin gerginleşmesini biz seçmedik. Her şey Davos'ta 2009 yılının Ocak ayında meydana gelen olayda, Sayın Erdoğan'ın İsrail Cumhurbaşkanı Simon Perez;e saldırdığında başladı. (Davos paneli ve One minute krizi) Ankara tarafından apaçık ilişkilerimizde gerginliği ateşleme politikası vardı. Onlar seçtiler. Türkiye eğer ılımlılık yolunu izlemeye karar verirse memnunlukla karşılanacaktır"

Bu söylem Türkiye-İsrail ilişkilerinin yakın gelecekteki durumunu da açıkça ortaya koyuyor. Netenyahu, İsrail'in tansiyonu düşüren taraf olmayacağını açıkça dile getiriyor.

Ankara ise geri adım atmaya niyeti olmadığı gibi, uluslararası hukuk anlamında ileri adımlar atmayı planlıyor.

'Başlangıç noktası'

Şimdi İsrail ile Türkiye arasındaki krize farklı bir gözlükle bakmanızı isteyeceğim. Türkiye ile Rusya'nın bir doğalgaz projesi bulunuyor. Bu projenin adı Mavi Akım-2 ve hattın Türkiye üzerinden İsrail'e oradan Hindistan'a oradan da Çin'e kadar uzanması öngörülüyor.

Kulislerde dolaşan en önemli iddia bu hattın fizibilete çalışmasının Çalık Holding tarafından gerçekleştirilecek olduğu yönünde...

İşte Netenyahu hükümetinin göreve gelir gelmez, Gazze açıklarında Doğalgaz bulunmasıyla birlikte bu projeyi yavaştan aldığı uluslararası enerji çevrelerinde Türkiye-İsrail krizinin başlama gerekçesi olarak adlandırılıyor.

Anımsanacağı gibi, Türkiye Mavi Marmara Krizinden sonra Enerji Bakanı Taner Yıldız'ın ağzından bu projenin tamamen askıya alınmasının söz konusu olduğunu açıklamıştı.

Krize bir de bu noktadan bakmak gerektiği aşikar...

Hiç yorum yok: